Interview functionaris 2

Interview functionaris Pon

Voor het interview van commercieel functionaris heb ik Gert-Jan Oudshoorn benaderd. Gert-Jan is marketingmanager bij Pon Automotive Automotive B.V. en om precies te zijn marketingmanager van de afdeling Volkswagen Service. Pon Automotive B.V. is een onderdeel van Pon Holdings B.V., de Nederlandse moedermaatschappij conglomeraat dat wereldwijd opereert op het gebied van vervoer maar ook op het gebied van energie. Het bedrijf is in 1980 opgericht door Ben Pon en het hoofdkantoor staat in Almere.

Persoonlijke info omtrent Gert-Jan Oudshoorn.

Gert-Jan Oudshoorn is 45 jaar en werkt al 21 jaar bij Pon. Gert-Jan heeft een WO opleiding gedaan, namelijk Marketing and Business Economics in Rotterdam. Hij heeft destijds stage gelopen bij Pon en heeft zijn afstudeeropdracht bij het bedrijf gemaakt. Na zijn studie is hij direct gaan werken bij Pon en heeft hij diverse functies gehad. Op 28 jarige leeftijd kreeg hij de functie van project manager binnen het bedrijf. Vier jaar later werd hij manager van de service Volkswagen. Na deze functie ook vier jaar uitgeoefend te hebben, kreeg hij de functie van project manager binnen de Retail afdeling van Pon. Uiteindelijk kreeg hij de functie van marketingmanager van de service Volkswagen en deze functie oefent hij nu al 3 jaar uit.

Wat voor bedrijf is het volgens Gert-Jan Oudshoorn.

Volgens Gert-Jan is Pon een groot bedrijf met veel doorgroeimogelijkheden. Dat is ook de reden dat hij er al 21 jaar met plezier werkt. Pon koopt auto’s in bij de fabriek en verkoopt ze door aan de dealer. In 1947 verkreeg Pon als eerste bedrijf ter wereld een importeurschap van Volkswagen. Na Volkswagen volgden nog vele merken zoals Porsche, Audi, Seat en Skoda. Tegenwoordig heeft Pon ook zeer luxueuze merken zoals Bentley, Lamborghini en Bugatti. Het bedrijf heeft veel lagen. Elk merk heeft bijvoorbeeld een manager voor de verkoop en een manager voor de service. Voor elk merk is er ook weer een manager die verantwoordelijk is voor de verkoop en de service samen. Dan is er nog een manager die verantwoordelijk is voor alle merken samen en hierboven staat natuurlijk de directeur, ook wel CEO genoemd. Pon is dus een bedrijf dat auto’s verkoopt aan dealers, die deze weer aan de consument verkopen. We hebben het bij Pon dus over B2B. Buiten de verkoop van auto’s verzorgt Pon ook de service. Ook dit verloopt weer via de dealers.

Wat is de functie van Gert-Jan Oudshoorn binnen dit bedrijf en wat vindt hij ervan?

Gert-Jan is de marketingmanager van de afdeling onderhoud en service van Volkswagen. Gert-Jan vervult allerlei taken die met commercie te maken hebben. Zijn doel is om klanten indirect naar zijn bedrijf te lokken. Onder klanten verstaan we in dit geval de dealers. Gert-Jan houdt zich bezig met het onderhoud van auto’s. Zijn doel is dus om de dealers bij Pon terecht te laten komen. Als klanten dan met hun auto bij die dealer terechtkomen voor onderhoud, komen ze dus indirect bij Pon terecht.

Gert-Jan doet onderzoek naar klanten, bijvoorbeeld dat klanten ook oude auto’s kwijt kunnen bij de dealer. Hij gaat dan een marketingplan maken en van daaruit kijken naar alle facetten. Van hieruit gaat hij nadenken over hoe hij dit over gaat brengen op de klanten. Denk hierbij aan radio- of tv-commercials. Als dit is gebeurd, gaat hij kijken of dit gewerkt heeft. Dit doet hij bijvoorbeeld door te kijken of de omzet is gestegen. Indien dit niet het geval is, gaat hij nadenken over hoe het verbeterd kan worden. Zijn functie heeft een grote verantwoordelijk, die deels wordt gedeeld met zijn team. Echter is Gert-Jan eindverantwoordelijke.

Gert-Jan vindt zijn baan erg leuk en wat hem vooral aanspreekt is de diversiteit. Na 4 of 5 jaar kan je binnen het bedrijf een andere functie uitoefenen. De omgeving verandert constant en het is de bedoeling dat je jezelf steeds opnieuw ontdekt en omschakelt. Wat hem aanspreekt is de afwisseling tussen contact met dealers en fabrikanten, het spel tussen dealer, importeur en fabrikant en het creatief denken om je klanten te verleiden. Bij Pon zitten ze niet in individueel in kantoortjes, maar gezamenlijk in een groot kantoor. Dit zorgt voor gezelligheid en dat hoort bij de cultuur binnen Pon. De functie van marketingmanager past naar eigen zeggen erg goed bij Gert-Jan.

Competenties om bij Pon te werken.

Om bij Pon te werken, wordt minimaal een HBO opleiding gevraagd. Zelfs voor een functie als importeur is dit een eis. Als je eenmaal doorgroeit binnen het bedrijf zijn belangrijke competenties: overtuigingskracht, situaties binnen de markt en de onderneming aanvoelen, goed met mensen om kunnen gaan en prestatiegericht zijn. Verder zijn er ook de Pon Values: je moet verantwoordelijkheid kunnen nemen en geven, je moet passie hebben om te presteren en je moet plezier hebben in je werk. Het werk moet immers voor iedereen leuk zijn. Voldoe je aan deze waarden, dan pas jij binnen de cultuur van Pon.

Doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf.

Als je eenmaal in dienst bent bij Pon, is er een behoorlijk opleidingsprogramma dat je kan volgen. Dit programma kijkt naar hoe je presteert binnen het bedrijf. Als je dit programma met succes doorlopen hebt, kun je een hogere functie gaan uitoefenen. Het programma is heel prestatiegericht en door het volgden hiervan blijf je je door ontwikkelen. Als je een manager wilt worden is er de Management Trainee. Je moet hier echter wel specifiek op solliciteren. Dit programma heeft een zwaar selectieproces, waarbij je bij veel bedrijven van Pon wordt geplaatst. Dit is niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Vanaf de eerste dag begin je binnen dit programma al met cursussen. In dit proces wordt flink geïnvesteerd, daarom is de selectie zeer streng. Als je dit programma doorlopen hebt, is de kans zeer groot dat je een functie als manager binnen Pon krijgt.

Slot

De functie van Gert-Jan zelf spreekt mij niet zozeer aan, maar de verhalen die ik over het bedrijf Pon hoor zijn bij mij zeer positief aangeslagen. Wat mij vooral aanspreekt aan het bedrijf is dat zij plezier binnen het werk erg belangrijk vinden. Ook klinken de opleidingsprogramma’s binnen het bedrijf zeer goed. Wat mij een leuke functie lijkt binnen het bedrijf is bijvoorbeeld marketingmanager van de verkoop van een luxe merk zoals Lamborghini, Bugatti of Bentley. Mijn passie voor sportauto’s zal hier naar eigen zeggen goed bij aansluiten.

Door: Emir Kadric

Plaats een reactie